Rolls-Royce and Bentley Forums banner

Bougieverwijdering

10K views 11 replies 6 participants last post by  Blue  
#1 ·
Hallo, hopelijk kan iemand me verlichten over de manier om dit te doen.
Ik heb een Brooklands uit 1997 en probeer de bougies te vervangen, maar niets lijkt langs het uitlaatspruitstuk te komen.
Ik ben al meer jaren techneut dan ik me kan herinneren, maar zelfs dunwandige bougiesleutels komen niet tussen het spruitstuk en de bougie.
Is er een specifieke tool of bougiesleutel die ik nodig heb?
Alle hulp wordt gewaardeerd

#2 ·
Je hebt dit soort gereedschap nodig.
https://www.ecstuning.com/b-genuine-mercedes-benz-parts/spark-plug-socket/112589010900/

Onthoud het niet, controleer gewoon of maat 16 mm is wat je hebt voor je bougies
De socket beweegt in alle richtingen, ik heb Turbo R en Conti R gedaan, met veel minder ruimte dan je Brookland

Je zou naar minder dure kunnen zoeken,

Nog een in Europa, controleer gewoon 16 mm
Hazet is een zeer goed merk dat officiële Mercedes-gereedschappen maakt

https://www.teilehaber.de/itm/zuendkerzenschluessel-hazet-4766-src7247161.html

Met deze tool ga je overal heen, ik gebruik een originele Mercedes.
Je hebt alleen een ratel en verlenging nodig om hem erop te zetten.

Je moet weten waar je naar moet zoeken met de links

#3 ·
Bougies vervangen: Breng altijd een beetje anti-seize aan op de schroefdraad en begin alleen met de hand. Ik gebruik een oude bougiestekker voor extra grip of een korte rubberen slang. De bougie installeren met een dop is vragen om problemen, ook wel bekend als "cross threading".

#5 ·
Mooi gereedschap. Ik heb de mijne vandaag gedaan met een combinatie van lange verlengstukken, korte stopcontacten en een kruiskoppeling. Elke stekker is een beetje anders, LHR is de ergste. En ja, pak de schroefdraad met of zonder stopcontact eerst met de hand en draai ze eerst helemaal met de hand vast. Met die LHR kun je een paar lange verlengstukken langs de slangen krijgen. Ambidextrous en dubbelgewrichtig zijn helpt! Gebruik alleen een ratel om definitief aan te draaien. Ik heb bijna een startdraad gekruist omdat ik ongeduldig was.

#10 ·
Ik heb behoorlijk wat tijd besteed aan het specificeren van vervangende bougies voor mijn 93 Turbo R. Ik vond het zo onduidelijk dat ik een technische notitie naar NGK stuurde, aangezien in het handboek stond dat bougies BPR4EVX verouderd zijn. Ik kreeg te horen dat vervangingen BPKR5EVX (2546) zijn, die geschikt zijn voor mijn auto en latere modellen.
Ik heb vandaag een set ontvangen en ja, ze zijn 14 mm, maar hebben nu een kleinere zeskantkop van 16 mm in plaats van de vorige grotere (mogelijk 20,8 mm) waarmee ik ben opgegroeid. Gelukkig heb ik een bougiesleutel die ik op BMW's gebruik, maar houd er rekening mee dat je er mogelijk een moet kopen.